y2Als je merkt dat je kind tijdelijk extra ondersteuning kan gebruiken. Vaak is de balans in denken, doen en voelen even zoek. Sommige kinderen gaan piekeren, ‘beren’ op de weg zien (denken). Anderen trekken zich terug of zijn juist heel druk en/of beweeglijk (doen). Weer anderen uiten veel boosheid, frustratie of angst (voelen). Dit kan ontstaan door een duidelijk aanwijsbare oorzaak zoals veranderingen in de thuissituatie, drukte in de klas of leerproblemen. Mogelijk dat jouw kind een visueel cognitieve leerstijl (beelddenken) heeft en dat de manier waarop de lesstof op school wordt aangeboden niet aansluit. Of herken je signalen van hooggevoeligheid of hoogbegaafdheid bij je kind en vraag je je als ouders af hoe je bij je kind kan aansluiten. Of zit je kind niet lekker in zijn of haar vel door een onduidelijke oorzaak. Je mag me altijd bellen om samen af te stemmen waar je vraag of zorg ligt en of ik iets voor jullie kan betekenen.

 

Enkele voorbeelden vanuit jou als ouder:

Mijn kind is snel overprikkeld
Mijn kind vindt geen aansluiting in de klas of bij vriendjes
Mijn kind heeft veel moeite met spelling en lezen, wat kan hem helpen?
Is mijn kind een beelddenker of een taaldenker?
Mijn kind heeft vaak hoofdpijn na een inspannende bezigheid
Mijn kind heeft veel moeite met lezen is dit dyslectie of een visuele disfunctie?
Mijn kind is onzeker
Mijn kind is faalangstig
Mijn kind is thuis zo vaak boos
Mijn kind wil alles zo goed doen, zo perfectionistisch
Ik zou graag willen weten wat mijn kind zelf wil, hij laat zo weinig horen

Enkele voorbeelden vanuit de kinderen:

Ik wil graag rust in mijn hoofd, mijn hoofd zit nu zo ‘vol’
Ik wil meer zelfvertrouwen krijgen
Hoe kan ik zorgen dat ik ontspannen in slaap kan vallen?
Wat kan ik doen als ik me zo boos voel dat ik iedereen wel wil slaan en schoppen?
Hoe kan ik leren voor mezelf op te komen?
Hoe kan ik vragen of iemand met me wil spelen?
Hoe kan ik nieuwe dingen leren? Ik vind nieuwe dingen zo eng
Ik vind lezen stom
Ik vind het houden van een spreekbeurt zo eng