Wanneer coaching voor kinderen

 

y2Als je merkt dat je kind niet met plezier zichzelf kan zijn. En als je merkt dat je kind zich niet kan ontwikkelen vanuit zijn of haar talent. Talent gaat over wie je bent. Vaak kennen onze kinderen hun talenten nog niet of hebben de vaardigheden nog niet ontwikkeld om ze in te kunnen zetten. Ze hebben anderen in hun omgeving nodig om zich bewust te worden van hun talent. Als ouders herkennen je niet altijd het talent van je kind, omdat de balans zoek is. Ook op school wordt het talent van je talent mogelijk niet herkend omdat je kind anders leert of op een andere manier informatie verwerkt. Zoals bijvoorbeeld de kinderen met een een visueel cognitieve leerstijl (beelddenken).Sommige kinderen gaan dan piekeren, ‘beren’ op de weg zien. Ze hebben het gevoel het niet goed te doen terwijl ze zo hun best doen. Je kind trekt zich terug of is heel druk en/of beweeglijk. Vaak uiten kinderen emoties van boosheid, frustratie of (faal) angst.

Achter deze emoties en gedrag gaat het talent van je kind schuil. Samen met je kind ga ik zijn of haar talent ontdekken.

 

Dit kan ontstaan door een duidelijk aanwijsbare oorzaak zoals veranderingen in de thuissituatie, drukte in de klas of leerproblemen. Mogelijk dat jouw kind heeft en dat de manier waarop de lesstof op school wordt aangeboden niet aansluit. Of herken je signalen van hooggevoeligheid of hoogbegaafdheid bij je kind en vraag je je als ouders af hoe je bij je kind kan aansluiten. Of zit je kind niet lekker in zijn of haar vel door een onduidelijke oorzaak. Je mag me altijd bellen om samen af te stemmen waar je vraag of zorg ligt en of ik iets voor jullie kan betekenen.

 

Enkele voorbeelden vanuit jou als ouder:

Mijn kind is snel overprikkeld
Mijn kind vindt geen aansluiting in de klas of bij vriendjes
Mijn kind heeft veel moeite met spelling en lezen, wat kan hem helpen?
Is mijn kind een beelddenker of een taaldenker?
Mijn kind heeft vaak hoofdpijn na een inspannende bezigheid
Mijn kind heeft veel moeite met lezen is dit dyslectie of een visuele disfunctie?
Mijn kind is onzeker
Mijn kind is faalangstig
Mijn kind is thuis zo vaak boos
Mijn kind wil alles zo goed doen, zo perfectionistisch
Ik zou graag willen weten wat mijn kind zelf wil, hij laat zo weinig horen

Enkele voorbeelden vanuit de kinderen:

Ik wil graag rust in mijn hoofd, mijn hoofd zit nu zo ‘vol’
Ik wil meer zelfvertrouwen krijgen
Hoe kan ik zorgen dat ik ontspannen in slaap kan vallen?
Wat kan ik doen als ik me zo boos voel dat ik iedereen wel wil slaan en schoppen?
Hoe kan ik leren voor mezelf op te komen?
Hoe kan ik vragen of iemand met me wil spelen?
Hoe kan ik nieuwe dingen leren? Ik vind nieuwe dingen zo eng
Ik vind lezen stom
Ik vind het houden van een spreekbeurt zo eng