Ontspannen in Sinterklaastijd!

Deontspanning in sinttijd Sint is weer in het land gekomen. Een leuke, magische en drukke tijd voor kinderen en ouders. Een tijd waarin we het binnen weer gezellig maken, lekker knus op de bank, openhaard of kaarsjes aan. Een tijd waarin we misschien ook vinden dat het gezellig ‘moet’ zijn. Terwijl we ook merken dat de lontjes korter zijn (en dan niet alleen die van de kaarsjes), kinderen en ouders sneller boos, moe of gefrustreerd zijn. Hoe kunnen we in deze tijd waarin we van onszelf veel ‘moeten’ en ‘willen’ ook de ontspanning vinden? Hierin denk ik graag met je mee, want ik merk ook vanaf de dag dat die beste man weer in het land gekomen is dat er een hele andere energie in huis is.

Gezellig avondje?:

Gun jezelf als eerste de ruimte om het niet altijd gezellig te hoeven hebben. Ook in Sinterklaas en Kersttijd voelen we ons namelijk niet altijd gezellig, vrolijk of hebben we zin in samen zijn. Misschien heb jij of je kind juist nu behoefte aan momenten voor jezelf, even alleen zijn. Dat mag! Je mag dit voelen en je mag dit zeggen.

Stoom afblazen:

We zijn veel binnen in deze tijd omdat het buiten soms guur en nat is (het komt met bakken uit de hemel terwijl ik dit schrijf) en weer vroeg donker wordt. Toch hebben we energie in ons lijf en zeker onze kinderen door alle prikkels die op hun afkomen. De buitenlucht helpt dan juist om je weer te kunnen ontspannen, de overtollige energie kwijt te raken en je volle hoofd door de wind ‘leeg te blazen’. Dus trek toch even die laarzen aan om een tocht te maken van plas naar plas waarbij je heerlijk kan stampen. Of laat de kinderen (met vriendjes/vriendinnetjes) tussen de buien door een speurtocht uitzetten met lintjes of stoepkrijt. Heb jij als ouder even een momentje voor jezelf om vervolgens samen met de kinderen de bedachte route te ontdekken. En na het sinterklaasjournaal kan het heel fijn zijn om nog even samen in het donker met een zaklamp samen op pad te gaan (15 min.) of om een lekker potje te stoeien. Dan lekker douchen zodat je rustig kan gaan slapen.

Stille nachten:

Inslapen of doorslapen is in deze tijd ook niet voor alle kinderen vanzelfsprekend. Een (mini) massage voor het slapen gaan kan kinderen helpen om weer meer je lijf te voelen en alle gedachten los te laten. Je kunt doen alsof je een taart /pizza op hun rug ‘bakt’. Waarbij je eerst het deeg kneed (rug masseert) en dan het deeg plat maakt (rustig van het midden van de rug naar buiten wrijven) en daarna lekkere vruchtjes of iets anders op de taart doet (met je vingers zachtjes of harder op de rug trommelen). Laat je inspireren door wat erin je opkomt en kijk naar wat je kind fijn vindt en rustig maakt. Dit kun je natuurlijk ook eerder op de dag doen en dan om de beurt, zo wordt je als ouder ook lekker gemasseerd. Ook het masseren van de benen en de voeten met (lavendel of kamille) olie is heel rustgevend. Een laatste ideetje voor nu is om een knuffel te verstoppen onder de deken. Je kind mag raden welke knuffel je verstopt hebt door te voelen met handen of voeten. Welterusten!

Ik wens iedereen een hele fijne tijd toe door vooral dat te doen wat past bij jou en je gezin.

Warme groet Hennie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *